ואקום

על פי ויקיפדיה בפיזיקה, ריק (או בשמו הנפוץ ואקום) הוא החוסר של חומר בנפח של חלל.

על פי נסיוני, ואני מדברת על נסיון חיי בלבד, לריק יש כוח אדיר ששואב את האדם לתוכו. כל כך חזק שלפעמים אפשר להסחף ולהעלם בתוכו.

כל ההקדמה הזו היא בגלל התערוכה שראיתי בשבוע שעבר ששמה יופיו של הריק.

שם נפלא לתערוכה לדעתי ונושא מעניין במיוחד.

למצוא יופי בחוסר, למצוא יופי באין, למצוא יופי בחוסר החומר, כלומר למצוא יופי ברוח.

קראתי את הדף שלקחתי בתערוכה. היו בו הרבה מילים. לא נשאר מהן כלום אצלי בראש.

נשארו רק הזכרונות הויזואליים שלי וההתרשמות הכללית מהחלל הגדול. חלל אמיתי, חלל הגלריה. גלריה יפה חייבת לומר, חלל תצוגה נפלא.

אשתדל לחזור לריק שיש אצלי במוח. מתוך כל המלל הזה והעבודות היפות שראיתי נצרבה בזכרוני עבודת הוידאו של אייל יהודה.

עבודה שהיא סיאנס. ממש כך.אם זה לא ריק במובנו הטהור ביותר איני יודעת מהו ריק. טיפשה גמורה אנוכי.

הבנתי שיצירת העבודה לוותה בתהליך ארוך של צילומי סטילס והפיכתם לסרט. חייבים לראות כדי להבין כמה מאמץ הושקע כדי ליצור אמירה על האינסוף, מוות, חיים ומה שביניהם.

עבודה של אייל יהודה

פינטזתי על רכישת עבודה אחת לאוסף המדהים שלי.

מאוד קסם לי ציור של מאיה אטון, אמנית שאת שמה לא הכרתי. הסתבר לי כי היא נחשבת לאחת האמניות העולות והחשובות היום וצופים לה עתיד מזהיר. איזה כיף שיש לי עין טובה ואני מסוגלת לזהות איכות צרופה.

פגשתי בפתיחה מכרה ותיקה שלי, ציירת , והיא פרגנה לה מאוד. אמרה שמחכה לראות עבודות נוספות שלה. אמן בוגר מפרגן לאמן צעיר, מאוד יפה בעיני. דור הולך ודור בא ומה יש ביניהם , מה אם לא ריק? האין זה יופיו של הריק ?

האם לא בכך טמון כוחו ?

הציור של מאיה אטון שאני רוצה

איזה ציור מקסים. מה זה ? שלד? עצמות ללא רוח חיים ?

מי שראה פעם גופה יודע שיש דבר כזה רוח חיים, אם כן האם זהו הריק ?

ללא רוח חיים ?

האם המוות הוא ריק ? האם הזכרון בא למלא חלל ולסתום את הריק?

זה ציור של מאיה אטון שלא הוצג בתערוכה בגלריה 39.

ציור שבעיני הוא נפלא. מתקשר לגמרי ליופיו של הריק.

זוג ידיים, או אולי כפפות נטושות, למי הן שייכות ? נראה כמו שלד, שוב העצמות הללו. חזון העצמות היבשות.

צמחיה שמזכירה במבוק, ציור שזורק אותי לאמנות סינית. בודהיזם.

"העולם הוא ריק, אדון. באיזה מובן נאמר שהעולם הוא ריק?" בודהה ענה, "בכל הנוגע לזה שהוא ריק מ'עצמי' או כל דבר המשתייך ל'עצמי': כך נאמר, אנאדה, כי העולם הינו ריק".

לא נותר לי אלא להוסיף שדרך מעניינת לחוות את הריק, המזרחי, המערבי, ריק הוא ריק, היא לבקר בגלריה 39 ברחוב נחמני 39 ולצפות בכל היופי הזה.

* פורסם לראשונה בדהמרקרקר קפה ב – 30.10.07

להשאיר תגובה

